luni, 31 mai 2010

Automobilul hibrid

Am găsit foarte recent un articol destul de vast referitor la o noua variantă de autoturism cu acţionare mixtă, intenţionat NU o denumesc "hibrid" deoarece chiar şi producătorul declară că maşina ce va pune pe piaţă NU este un hibrid ci un, citez: "E-REV" adică un Extended Range Electric Vehicle. Este vorba de varianta "Opel Ampera" despre care în prima frază de prezentare pe o pagină Internet se spune că oferă un cuplu motor ca un Porsche Cayman S doar că la un consum de motoretă!?

Ori sunt eu prost grămadă ori unii încearcă să vândă marele public ca atare, prost grămadă!?

Cum funcţionează această minune a lumii automobilistice? Un motor clasic de 1,4 l pe benzină, cu 82 CP acţionează un generator care încarcă o baterie care alimentează la rândul ei motorul electric de acţionare al maşinii care pune la dispoziţie pentru deplasarea maşinii până la 150CP. Maşina este totdeauna acţionată de motorul electric. Raza de acţiune în regim "pur electric" este de max 60 km, parcurs care este considerat a fi suficient pentru asigurarea parcursului zilnic mediu. Pentru tot ce este peste se apelează tot la acţionarea electrică doar că ca sursă de energie se apelează la serviciile motorului cu benzină cu care raza de acţiune creşte la 500km!?
Vă rog nu mă întrebaţi nimica referitor la consumul real în regim combinat că nu sunt în stare să vi-l explic, atât de bălmăgit este prezentat de producător. Bateria ar fi de 16kWh din care utilizabili doar 8 kWh. Capacitatea bateriei se utilizează doar în domeniul dintre 30 şi 80% din cea nominală. La un parcurs de 60 km cu max.150 CP cum se poate vorbi de funcţionare pur electrică? Ajung cei 8kWh disponibili? Poate unei gospodine americane blonde din vestul mijlociu!? Ce ar spune oare un bilanţ energetic făcut cum trebuie? La un drum "de oraş" de 60 km cu o viteză (pentru simplitatea calculului) de 60 kmh este nevoie de exact o oră şi avem la dispoziţie 8kWh care corespund 10,88 CP, sau nu mai este 1kW = 1,36CP!? Asta dacă motorul cu benzină este oprit adică totul funcţionează într-adevăr exclusiv electric!? Oare ajunge asta pentru deplasarea cu 60 kmh? Dacă acestora li se mai adaugă, renunţând la regimul "pur electric", maximumul oferit de motorul pe benzină rezultă 82 + 10,88 = 92,88 CP!? De unde diferenţa până la 150 CP? Din acumulator doar că numai pentru a acoperi câte un scurt necesar de forma unor vârfuri trecătoare şi de scurtă durată că . . . Nu mai vreau decât să amintesc doar în treacăt că din cei 82 CP ai motorului pe benzină, datorită randamentelor care ar trebui şi ele luate în considerare la calcul NU ajunge totul la roţi!? Sau la GM există randament de 1,0?? După ce că toate datele zise tehnice sunt o bălmăgeală cruntă cele referitoare la consum sunt culmea, o adevărată încununare care este eventual bătută doar de inepţiile debitate ca legi economice în lumea financiară modernă şi contemporană. Mai frumoase şi neinformante sunt doar informaţiile referitoare la costul legat de cumpărarea unei asemenea "minuni americane" care poate deveni extrem de avantajos de cumpărat eventual prin finanţare (speculaţia mea ce nu aparţine de articolul comentat) cu apelare la "produsele financiare" moderne americane de gen hedge fund, combinat cu ceva certificate obţinute din derivate negociate per short sale la o combinaţie de bănci de ipoteci!? Că se pare că a devenit extrem de "IN" să se facă negoţ/plăţi nu apelând la bani ci la schimburi lucrative de ipoteci. Că NU avem voie să uităm "Opel" este o firmă 100% americană, din 1929 încoace!
Impresia ce o crează articolul cu prezentarea acestei "minuni" este acela că este bine să fim extrem de naivi şi de creduli, în baza principiului (american ne enunţat ca atare nici unde până acuma) care spune(în mod tacit dar NU explicit) că o minciună repetată de suficiente ori, în suficiente locuri, de surse "independente" şi cu suficientă convingere devine adevăr absolut (vezi diversele "produse financiare"), pentru a fi cu adevărat entuziasmaţi de maşina prezentată!?

Personal am oarece îndoieli, atât referitoare la "minunea automobilistcă americană" şi performanţele ei cât şi la principiul stabilirii adevărului american!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu